Tuesday, July 24, 2012

#2 apabila diri kita diangkat

assalamualaikum semua. apabila baca tajuk, mungkin kening akan berkerut takpun pelik. apa yang terangkatnye? alahai si kerang ni nak cerita apa sebenarnya. relax and take it easy. ini bukan tajuk yang berat. ini hanyalah sebuah cerita yang ingin dikongsikan. ia nyata dan pernah dirasa serta dihadapi. mungkin setengah pihak yang baca pernah mengalami keadaan seperti ini ;)

AYAH DAN IBU ANGKAT
kadang kadang apabila diri ini tiada ibu bapa yang hendak, ada setengah pihak yang ambil berat dan serta merta diri ini dijadikan anak angkat. si anak janganlah terasa dirimu dibuang, mungkin ibu dan ayah kandungmu ada beberapa sebab mengapa mereka lakukan sedemikian. apa yang penting kita sebagai anak hendaklah mendoakan apa yang terbaik untuk kedua ibu bapa kita. jangan rasa tersisih dan jangan rasa dianiayai. anda sebenarnya seorg yang beruntung kerana dapat merasakan kasih dan sayang dari ibu dan ayah angkatmu ;)
ihsan gambar dari google

ABANG, KAKAK dan ADIK ANGKAT
okay tajuk yang ini pulak mungkin familiar bagi pelajar sekolah menengah. lagi lagi yang duduk hostel tak kira asrama penuh atau harian :) si kerang pernah juga mengalami situasi ini. diri ini diangkat. rasa bahagia apabila diri disayangi dan ada orang yg ambil berat. itu fitrah manusia. kadang kadang boleh menimbulkan sedikit perselisihan antara kawan antara senior, junior apabila kita seperti berebut orang yang sama untuk dijadian adik beradik angkat. kini apabila bertahun berlalu, perasaan itu dah tak sama lagi. masing2 membisu, tanpa khabar berita sedangkan laman sosial yang kini boleh dijadikan tempat berkongsi cerita atau bertanya khabar tidak digunakan. mungkin masing masing malu atau relation itu hanya sekadar suka suka ;)

so, di sini si kerang hendak berkongsi beberapa tips untuk kekalkan hubungan yang baik antara family atau adik beradik angkat. idea ini tercetus dan dijadikan bahan nukilan kerana semalam si kerang bergayut dengan adik angkat (P) yang sedang menuntut ilmu di Johor :) kami jarang dapat bersua muka tapi ini tips yg si kerang cuba amalkan :
  1. Selalulah on call, kalau tak boleh selalu call sebab masalah credit, mungkin kita boleh call mereka once a month to ensure mereka rasa diri mereka sentiasa disayangi ;)
  2. Instead of call, boleh jugak texting. tanya khabar pun dah kira okay what. and selitkan jugaklah beberapa advice mcm take care, study rajin2. and kalau nak bagi hati mereka berbunga katalah i miss you ;)
  3. cara terakhir, kita guna laman sosial yang makin canggih kini :) 
hihi okay tulah serba sedikit tips yg mungkin anda semua tahu, tp segan nak buat. hey guys, give a try. x salah pun bahagiakn or gembirakn hati org lain :) itu saja entry utk kali ini. selamat berbuka <3