Thursday, July 26, 2012

#3 pembuka

assalamualaikum semua
macam mana hari kelima puasa? semua dapat mencari keindahan dan keberkatan ramadhan? alhamdulillah, kita masih bernyawa dan insyaAllah kita dapat menikmati ramadhan yg ke-6 ameen :)

seusai solat maghrib bersama abah tadi, aku terfikir untuk berkongsi serba sedikit ilmu yang aku tahu. kali ini aku cuba berkongsi tentang a part of solat berjemaah. kebiasaannya jika kita menjadi makmum kita akan menghadapi situasi menunggu imam memulakan bacaan Al-Fatihah. masa yang diambil mungkin dalam dua - tiga minit. hey, kenapa menunggu? bukan ke kita boleh buat perkara sunat :)

pernah anda dengar perihal doa iftitahدعاء افثثاح ) ?
kepada yang baru dengar, janganlah rasa pelik ye. ini sangat mudah. i guarantee you ;)
hasil belajar ilmu bahasa arab lebih kurang 11 tahun, dapatlah juga aku share sedikit ilmu yang aku tahu. melihat pada ejaan bahasa arab di atas, kita boleh cari root word ( ingat english je ke ade root word semua ni?:D ) dari perkataan افثثاح tu sendiri. root word dia فتح ( fa ta ha ) yang membawa maksud buka. sebagai muslim, kita wajib menunaikan perkara wajib tapi tak salah kalau kita buat yang sunat sekali kan? :) pada yang tidak tahu bacaan doa iftitah, di sini aku selitkan sekali gambar yang mungkin boleh menolong diri yang baru mula belajar, insyaAllah :) jika tidak tahu makna, anda boleh refer di bawah ayat ayat tersebut ye? :) ehemm, lepas ni kita tak payah tunggu imam baca Al-Fatihah. mungkin kita habis baca doa iftitah sekali dengan imam masa solat berjemaah ;) 

sumber dari encik google ;)

okay, selesai satu masalah kan? apa yang dapat dibantu, insyaAllah Allah s.wt permudahkan. lepas ni rajin rajin lah solat berjemaah ye, alang alang kita pun dalam bulan ramadhan yang mulia.jazakallahu khairan kathira ;)

*si kerang pun kadang kadang menghadapi kesilapan bacaan apabila tiba di part wabizanika umirtu, kita mantapkan bacaan solat kita lagi ye*

Thanks for reading! <3